Tankar om att sjunga på sista versen

Vi pratar mycket om bäst-före-datum på Greengoat. Det handlar väldigt sällan om mjölk eller köttfärs, utan om företagande. Vad krävs egentligen för att man som företag ska vara relevant imorgon? Räcker det med att maximera vinsten till aktieägarna?

Vi svarar nej på den frågan. Det är faktiskt en av de främsta anledningarna till att Greengoat finns. Vi tror att företag som stannar vid vinstmaximeringstanken snabbt närmar sig sitt bäst-före-datum. Varför?

  • För att personalstyrkan på våra arbetsplatser håller på att bytas ut. När efterkrigsgenerationen går i pension kliver millennials och Generation Z in på scenen. De ifrågasätter traditionella beslutsvägar, arbetssätt, arbetstid, ja, faktiskt det mesta. De föddes in i en digital värld på väg med full fart mot klimatkollaps och kan med fog konstatera att det gamla sättet att göra affärer inte lyckats så bra om vi vill behålla den här planeten. De demonstrerar, de kräver ansvar och åtgärder. De vill helt enkelt inte jobba på företag som stirrar sig blinda på nedersta raden.
  • För att större företag börjar ställa hållbarhetskrav på sina leverantörer.
  • För att konsumenterna kräver ansvar. Det är ju samma gäng som tar över arbetsplatserna… De är beredda att betala mer för hållbara produkter och ifrågasätter barnarbete, osäkra arbetsförhållanden, orättvisa och bakåtsträvande affärsmodeller.
  • För att investerare söker hållbara investeringar.
  • För att regeringar går samman och ställer krav på hållbarhet, vilket leder till lagkrav.

Helt enkelt för att alla intressenter kräver mer, och för att det gör gott, både i sinnet och i plånboken. Det är det vi diskuterar mest på Greengoat och vi tror oss kunna hjälpa företag och organisationer att förlänga sitt bäst-före-datum.

Hur tänker du?