Vi har ägnat jul- och nyårshelgerna till vätgas. Det är väl bara att erkänna; gräva, läsa, googla, tänka, diskutera, promenera runt med kunniga människor, teamsmöten både på jul- och nyårsafton, vrida och vända på aha-upplevelserna. Men varför då? Slappna av, knäck en nöt och ysta ett par ostar istället, kanske du tänker.
Igår släppte Region Gävleborg en pressrelease som 19 företag och organisationer står bakom. Den handlar om Mid Sweden Hydrogen Valley, ett initiativ som bygger på att många aktörer går ihop kring olika vätgaslösningar och gör något större, viktigare, som många fler kan dra nytta av.
Vätgasfrågan har, åtminstone i Sverige, länge varit fast i en evighetsloop som alltid landat i bristen på infrastruktur. Inga vätgastankstationer, inga fordon. Slutsats: vätgas går bort, låt oss bara sluta prata om det.
Industrin har dock använt vätgas i över hundra år, så när Sandvikens kommun, Sandvik och Linde satte upp Sveriges fjärde vätgastankstation i Sandviken 2016 var det visserligen ingen stor grej – det var ju bara att koppla upp sig på befintlig pipeline mellan Lindes elektrolysör i Björksätra och Sandviks industriområde. Men det var ett viktigt steg på den våg som kommer nu. Att industrin och kommunen samarbetade för något som kan vara till nytta för fler var ändå förlösande. Det går ju. Och vad är det då som säger att det inte går att koppla på ännu fler aktörer?
Nu när Ovako i Hofors vill ställa om sin uppvärmningsprocess för varmbearbetning behövs syrgas och vätgas, istället för syrgas och propan. Eftersom det är bökigare att transportera vätgas än syrgas så skulle Ovako behöva en elektrolysör. Ur den skulle de få både syrgas och vätgas – faktiskt mer vätgas än man behöver, vilket gör att man enkelt skulle kunna försörja en vätgastankstation. Detsamma skulle kunna göras i Avesta där Outokumpu skulle kunna ställa om sin uppvärmningsprocess på samma sätt. Ytterligare en elektrolysör i Gävle Hamn för att kunna tanka vätgasfartyg, -tåg och -lastbilar. Hamnen i Nederländerna är inne på samma sak… Ja, du förstår ju var detta är på väg. Dessutom finns enorma bergrum i Gävle Hamn där man skulle kunna lagra vätgas som back-up, både för företagen i hamnen och för Gävle sjukhus och andra offentliga verksamheter.
Med flera tankstationer i regionen blir det intressant för Volvo som ju, tillsammans med bland annat Daimler och Shell, storsatsar på vätgaslastbilar. Det blir intressant för forskare att komma till regionen, för nya samarbeten mellan regioner och länder och intressant för företag att etablera sig här. Det blir dessutom möjligt för företagen i hela Mellansverige att fundera på vätgas när de behöver ställa om sin produktion, eller skapa nya produkter för sina kunder som också vill ställa om. Nya företag växer fram, innovation skapas, nya jobb, framtidstro och hopp.
Ja, du fattar varför det inte var läge att ysta ost under jul- och nyårshelgerna, i den mån det är en aktivitet man ens ägnar sig åt den tiden på året, och kolla på Loket på TV, i den mån han fortfarande finns där. Det behövdes skrivas en del om vätgassamhället helt enkelt.
Här är företagen bakom Mid Sweden Hydrogen Valley: Ovako, AB Sandvik Materials Technology, Outokumpu, Gävle Hamn, AB Volvo, Mellansvenska Handelskammaren, Region Gävleborg, Region Dalarna, Länsstyrelsen Gävleborg, Länsstyrelsen Dalarna , Vätgas Sverige, Högskolan i Gävle, Inlandsbanan, Linde Gas, Vattenfall, Statkraft Hydrogen Sweden AB, NITIU , Svea Vind Offshore och Hitachi ABB Power Grids. Också vi då, som skriver om det.