Så gick det i frågan om klimatkompensation

Det är komplicerat. Så kan man väl sammanfatta förra veckans fråga om klimatkompensation. Tack för all input! Ursprungsfrågan handlade om hur en företagare i västra Dalarna skulle kunna bli ”klimatneutral” trots att han är knuten till kommunens inte så fossilfria fjärrvärmesystem. Vi har engagerat oss i alla spår under veckan och sammanfattningsvis har nätverket utkristalliserat följande råd till företagaren:

  • Det går inte att bli ”klimatneutral” av att investera någon annanstans, men det är verkligen inte fel att skänka pengar till olika miljö- eller sociala projekt ändå. Kalla det för klimatfinansiering istället.
  • Fjärrvärme är klimatsmart. Försök påverka kommunen att minska sitt koldioxidavtryck istället för att kliva av fjärrvärmenätet.
  • Investera i en egen fond för att bygga upp kapital för att investera i en egen solcellsanläggning på sikt.
  • Teama upp med en närliggande högskola och genomför ett gemensamt projekt.

Det är inte lätt att göra rätt, men det är egentligen inte så lätt att göra fel heller, bara man försöker. Men det gäller att se komplexiteten. Vi behöver fasa ut de fossila bränslena NU för att inte göra situationen ännu värre, och vi behöver skapa mängder av kolsänkor NU för att binda upp den koldioxid vi redan släppt ut, i kombination med geologisk lagring (CCS).

Bakom kulisserna på Greengoat

När det är dags att skriva veckans blogginlägg kan det låta så här på Greengoat:
– Taxonomin måste vi skriva om.
– Jag är hungrig.
– Vätgas! Det måste väl alla vara superintresserade av, eller?
– Vi skriver ju bara om klimatet, aldrig om social hållbarhet!
– Ska vi ens skriva? Vem orkar läsa?
– Jag tycker att det är dags att skriva om lastbilar och grävskopor!

Det där med lastbilar och grävskopor är inget skämt. Inte alls. En av getterna har grävt ned sig i frågan fullständigt och det går inte att åka bil med henne i fem minuter innan hon har upptäckt en lastbil med påbyggnad, identifierat vem som levererat påbyggnaden och dragit igång diskussioner om lyftkapacitet, axeltryck och lastväxlare som sopar banan med alla andra samtalsämnen – skridskoisar och mangoldsoppa till exempel. Det är intressant, absolut, utifrån hur olika långt olika aktörer i den branschen har kommit i hållbarhetsfrågan. Medan vissa sätter vetenskapliga klimatmål ser andra inte ett enda behov av att börja jobba med hållbarhet. Så snart kanske vi har ett blogginlägg om lastbilar, eller om skridskoisar och mangoldsoppa.

Om du har orkat läsa ända hit – berätta vad du skulle vilja läsa mer om!