Kan man vara hållbar i en bransch som driver konsumtion? Frågan kommer från Sara Ström, vd på det lilla bolaget Terrible Twins i Insjön. Textilindustrin är dessutom en bransch med väsentlig miljö- och hälsopåverkan i stora delar av värdekedjan, så frågan är befogad. Men jo, det kan man, definitivt. Sara och hennes syster Karin är tydliga exempel på att det går att använda sitt företag för att göra gott.
Året var 2006 när systrarna Ström bestämde sig för att starta sitt bolag. Innan dess hade de rest runt i världen i många år och träffat många människor som kämpade för att skapa ett bra liv för sig själva och sina familjer. Sara berättar att det har varit drabbande att se orättvisorna; att människor i många delar av världen kan arbeta orimligt hårt och ändå inte får livet att gå ihop, samtidigt som andra kan leva i lyx.
Inspirerade bland annat av det sydafrikanska företaget Woya Mosa satte de igång. Woya Mosa ger människor i HIV-/ aids-drabbade samhällen möjlighet att sälja sitt hantverk och därmed få en inkomst som de kan leva på. Karoo Angels var en annan inspirationskälla. I det sydafrikanska halvökenlandskapet har hantverkare lyckats skapa försörjning genom att sälja små änglar av fjäder och ståltråd till företag i hela världen. Sara och Karin säljer hantverk från båda dessa företag, men har också byggt upp sitt egna företag med så närproducerade råvaror som bara är möjligt.
Terrible Twins har en tydlig vision om att alla förtjänar en möjlighet att bygga upp ett meningsfullt liv. Genom att erbjuda stöd och vägledning, hjälper de människor som har haft det jobbigt i livet att ta sig tillbaka till riktiga anställningar. Det är absolut inget välgörenhetsprojekt de ägnar sig åt, utan helt affärsmässigt. Karin och Sara har däremot gjort ett tydligt vägval: företaget ska vara en positiv kraft i samhället, alla i hela värdekedjan ska kunna försörja sig, utan utan att det sker på bekostnad av planeten eller andra människor.
2021 blev Terrible Twins ett certifierat B Corp, som ett av de första i Sverige. Icebug, Patagonia, Body Shop, Ben & Jerry’s och Tony’s Chocolonely är andra bolag som bestämt sig för att använda sitt företag som en positiv kraft i omställningen till en mer hållbar värld för människa och planet.
Vad är B Corp och hur certifierar man sig?
Man skulle kunna likna den växande skaran (idag drygt 6 000 B Corps i 80 länder och 150 industrier) vid en rörelse, eller en global gemenskap som använder sina företag till att driva hållbar utveckling. Aktieägarna är definitivt en viktig intressent, men inte den enda. För att få fortsätta vara en B Corp behöver de beslut som fattas i bolagen gynna även anställda, leverantörer, kunder, planeten, människor, djur och natur som finns där man verkar, rakt genom hela värdekedjan.
Certifieringen är inget man fixar på en eftermiddag, men det är inte heller tänkt som en quick-fix. Istället kan man se själva processen som ett fenomenalt verktyg som hjälper till att utveckla företaget, skapar engagemang internt, stärker relationerna med kunder och leverantörer och bygger långsiktigt värde. Vilken investerare, bank eller ägare vill inte vara del av ett sådant företag? Processen är noga genomtänkt och utvärderar företagets sociala och miljömässiga prestationer i fem kategorier: styrning, medarbetare, kunder, samhälle och miljö.
Är du nyfiken på B Corp-rörelsen och vill veta mer om hur ditt företag kan bli en certifierad B Corp? Vi hjälper gärna till! Hör av dig.