Hur tar man sig ur den linjära hjärntvätten?

När Mikael Hedström från Ragn-Sells fick frågan om vad han tycker att alla människor borde veta, svarade han: Det här med fosfor, det borde alla känna till. Jag stod ute i hallonbusken med energistrategipodden i öronen och tänkte: pratar han om övergödning och algblomning?

Det gjorde han inte. Han ville prata om hur krampaktigt vi håller fast vid våra linjära affärsmodeller och hur destruktivt det är. Grejen är att vi behöver fosfor i jordbruket för att maten ska räcka. Men istället för att återvinna den ur vårt avloppsslam så bryter vi hela tiden ny, från gruvor i det av Marocko ockuperade Västsahara, i Kina och Syrien som är de största leverantörerna. Stabilt va? Och fosforn är en ändlig resurs. Den tar slut om vi fortsätter som vi gör.

Hedström påpekade också att linjära affärsmodeller bara funnits sedan industriella revolutionen. Ett modernt och synnerligen dåligt påhitt alltså, som mest handlar om att producera avfall. Och vi fortsätter att gräva upp, skapa nytt, sälja, köpa och slänga. Och får svårare och svårare att göra oss av med allt avfall vi producerar.

Men det finns hopp. Nu har Sveriges regering publicerat sin strategi för cirkulär ekonomi. Förhoppningsvis kan den leda till att öka kunskapen, ge inspiration och kanske till och med driva kommunerna till att styra upp sina upphandlingar.

Hur blir man cirkulär?

Hur man tar sig ur den linjära hjärntvätten är såklart olika från företag till företag, men det handlar alltid om att att använda resurserna optimalt. Det fina i kråksången är att det dessutom oftast är mer lönsamt. Några frågor man kan ställa sig är:

  • Går det att sälja en tjänst istället för själva produkten?
  • Går det att ta tillbaka produkten från kunden när den är förbrukad och återanvända den i det egna kretsloppet?
  • Tillverkar vi produkter på ett sådant sätt att de enkelt går att plocka isär och återvinna?

Är du intresserad av att utforska hur företaget kan gå från linjärt till cirkulärt? Kontakta oss så hjälper vi er att reda ut begreppen och hitta nya affärsmöjligheter!