Vi vet att klädindustrin är en stor utsläppare av växthusgaser och att det förekommer omfattande brott mot mänskliga rättigheter i textilindustrin. Vad gör vi åt det? Fortsätter shoppa som om det inte fanns någon som helst tillgänglig information om saken. Vi borde stå på barrikaderna och kräva ansvar, kanske inte virka våra egna kläder av ull från grannens fårskock, men ändå tänka till innan vi handlar.
I fredags var det någon som ställde sig på barrikaden; någon som faktiskt kan göra skillnad, nämligen delstaten New York. Senator Alessandra Biaggi presenterade nämligen ett lagförslag för de största varumärkena inom mode som vill göra affärer i New York. Lagen kräver att de tar ansvar i sin värdekedja.
Konkret innebär förslaget att företagen behöver göra en analys av sin värdekedja och visa var de har sin största påverkan ur ett miljömässigt och socialt perspektiv – allt från rättvisa löner, energi, utsläpp av växthusgaser, vatten- och kemikaliehantering. Företagen behöver också visa vilken typ av material de använder, i vilka volymer, och publicera siffrorna online.
Konsekvenser för den som inte lever upp till lagen
Klarar de inte analysen inom 12 månader och åtgärdslistan inom 18 månader från den dag lagen äger laga kraft blir det dryga böter, upp till två procent av omsättningen. Pengarna ska gå till en fond för miljörättsprojekt, och bötfällda företag hamnar på svarta listan.
– Som en global mode- och affärshuvudstad i världen har delstaten New York ett moraliskt ansvar att minska modeindustrins miljömässiga och sociala påverkan, kommenterade senator Biaggi förslaget, som nu ska ta sig igenom senaten och kommittéerna innan det kan klubbas.
Tror du att modehusen flyttar från New York? Knappast. Där kunderna finns, finns företagen. Vi tror tvärtom att lagen kommer att stärka varumärket New York. En delstat som tar ansvar och som använder sin position för att driva förändring i hållbar riktning. Det blir ju en kvalitetsstämpel för modebolagen att verka där!
Oavsett utgång har staten New York med all säkerhet börjat skaka om företagsledningarna i modehusen. För det är det som brukar hända när viktiga intressenter ställer krav – man agerar.
Förhoppningsvis leder det till att modehusen – inte bara de största, utan även de mindre – faktiskt gör en ordentlig väsentlighetsanalys för att framtidssäkra sig själva.
Vi hjälper gärna till med både väsentlighetsanalys och åtgärdsförslag.