Det är svårt att skriva ett inlägg över huvud taget just nu som inte handlar om USA, men vi ska försöka. Det mesta är ju redan sagt, trots att det bara är dagar sedan stormningen av Kapitolium. Så vi nöjer oss med att konstatera att man vänjer sig. För fyra år sedan hade ingen människa i hela världen så vild fantasi att den skulle kunna se detta hända. Idag är det visserligen förfärande, men ändå inte helt oväntat.
Ska vi prata om pandemin istället? Det är ju ingen som skriver om det nu för tiden… eller förresten, vi hoppar över det också och nöjer oss med att konstatera att pajkastningens tid är här, när vissa politiker tycker att det är läge att ta poänger på att kritisera varandra oavsett reningshalt på mjölet i den egna påsen.
De flesta av oss stannade hemma under julledigheten trots allt och följde råden så gott vi kunde. En del åkte till fjälls. Och där kan vi väl stanna en stund, bara för att det är så hisnande. För bara ett par år sedan investerade regeringen en kvarts miljard kronor i en ny flygplats vid Mobergskölen i Sälen. En flygplats alltså. Inte en tågräls. Känns det tidsenligt? Nej, naturligtvis inte, men det är ju ändå ett par år sedan. Då kändes det uppenbarligen tidsenligt.
Det som kändes rimligt för ett par år sedan är redan hopplöst ute
Precis som det kändes aktuellt för Vattenfall att köpa kolkraftverket i Moorburg för inte alls länge sedan eller för Preem att satsa stora pengar på ett nytt tjockoljeraffinaderi i Lysekil (som de hann dra sig ur i sista stund) så tyckte Sveriges regering alltså att en flygplats var den rimligaste investeringen för fjällturismen. Det är väl ett tydligt tecken på hur snabbt omvandlingen går just nu.
Erik Huss ställde frågan härom dagen om vi äntligen nått en social tipping point när det gäller medvetenhet om klimatkrisen. Han baserade frågan på en rapport gjord av European Investment Bank (EIB) avseende människors attityder till klimatkrisen. Det är intressant att det är EIB som gör rapporten, för är det någon sektor som kan göra stor skillnad i medvetenhet och handling så är det investerare och banker. Var är det rimligast att lägga sina investeringar?
Fram till 1969 fanns det en tågräls till Sälen. Då kändes det rimligt att riva upp den. Nu kanske det läggs en ny. Det var på tiden. Eller, är det för sent? Borde man satsa på en hyperloop istället? Om ett par år kan det hända att ett vanligt tåg känns hopplöst ute.
Vi måste helt enkelt inse att det går snabbt just nu, samtidigt som det aldrig kommer att gå så här långsamt igen.