Medan en grön get varit ledare på Protus livskunskapsläger för andra veckan i rad, har övriga getter rivstartat hösten med brännande frågor, förberedande av workshops och möten med drivna kunder som tar sitt hållbarhetsarbete på allvar.
Av den anledningen har vi lagt en hel del tid på livsmedelsfrågor i veckan. Det är lätt att gräva ned sig fullständigt i horribel djurhantering, dioxiner i fisk och skövling av regnskogar för att vi vill ha billigt kött. Vi vet att avocado, bananer, kaffe och ris kräver osannolikt mycket färskvatten som det redan är brist på i de delar av världen där de odlas och vi får ständiga rapporter om allt möjligt, som att vi ska undvika halloumi från Cypern på grund av antibiotikan.
Uppgivet kan man tänka: Men vad ska vi äta då?
Samtidigt händer det mycket positivt. Coop försöker till exempel göra det lättare för kunderna att göra medvetna val genom att hållbarhetsdeklarera alla sina varor utifrån tio parametrar. Av samma anledning inför livsmedelsbolaget Upfield, som bland annat har Flora, Becel och Pro Active bland sina varumärken, klimatmärkning på sina förpackningar. Allt för att det ska vara lätt att göra rätt.
Investerarna visar vägen
I veckan kom även glädjande nyheter om att den brittiska bankjätten HSBC varnar för investeringar i brasilianska JBS, världens största köttproducent, just på grund av regnskogsskövling. Nordea har redan sålt av sina innehav i köttjätten. Och när investerarna drar åt svångremmen, då händer det grejor.
I veckan har det ramlat in leveranser på färska grönsaker från Ockelbo, ekologiska ägg från frigående östgötska höns och crowdfarmad olivolja från Manuel Belles organiska och giftfria olivodling i Kastilien. Det hade också kunnat komma kött från Bernhardssons i Årsunda, men det hände inte precis den här veckan. Närodlat är gott, inte bara till smaken utan även i framtidstron.
Och, det är skillnad på ägg och ägg.