Snart är den där tiden på året igen när det doftar pepparkakor och glögg överallt, när det säljs skumtomtar och bjällerklang i varenda liten kvartersbutik och man ständigt dras med lätt panik över alla julklappar som ska köpas till allehanda släktingar som redan har allt, inklusive japanska servettringar av päronträ.
Även om hösten knappt har börjat så är det hög tid att tänka på julen. I början av förra veckan larmade Lena Sellgren i DN om hur varubristen kan komma att hota julhandeln och att vi bör vara ute i extra god tid i år. Som om vi inte vore nog stressade redan som det är…
Råvarubristen är extra påtaglig i år
En av getterna har haft det extra stressigt, eftersom hennes dator härom veckan valde att tacka för sig efter en intensiv dag full med digitala utbildningar. Att lämna in datorn på lagning hade i vanliga fall varit givet, men den här var bortom all räddning; gav upp efter hård press och lång tids sjukdom med en bräcklig suck.
Hoppet om att kunna ersätta sin kära trotjänare snabbt och effektivt i närmaste datorbutik dog strax efter den där sucken när det visade sig att butikshyllorna gapade tomma. Inte bara i en butik, utan i alla fem besökta. Hålögda säljare tittade i almanackan och mumlade om halvledarbrist och långa leveranstider.
Vi pratar med många kunder som upplever råvarubrist runt om i världen just nu, men problemet blev plötsligt högst personligt.
Vill vi verkligen dra ned på konsumtionen
Igår på SVT:s AGENDA om klimatet fick partiföreträdare berätta hur deras partier tänkte ta sig an olika hållbarhetsaspekter. Vid ett tillfälle frågade Camilla Kvartoft till synes smått skakad om partierna verkligen ansåg att svenskarna måste dra ned på sin konsumtion. Nej, det tyckte partierna förstås inte. Det ska bli lätt att göra rätt kan de vara överens om. Men rätt i det här fallet var uppenbarligen INTE att dra ned på konsumtionen.
Är det verkligen så farligt att prata om att vi behöver minska vår konsumtion? Jamen det är ju snart både Black Friday och julhandel. Vem vill prata om minskad konsumtion då?
Vem står med Svarte Petter?
Tidigare år har butikerna tävlat om vem som kan pressa priserna mest. Den stora skillnaden i år är att det troligtvis inte är den som först tömmer sitt varulager som står som den självklara vinnaren. Priserna för frakt i containrar har enligt svensk handel ökat med över 700 procent från Kina till norra Europa det senaste året på grund av olika flaskhalsar.
Det här tvingar butikscheferna att göra allt i sin makt för att behålla marginalerna, men medför också en risk att många av varorna som planerats att säljas inte ens hinner fram i tid. Sko- och klädhandeln som i stor utsträckning är säsongsbaserade drabbas extra hårt, eftersom dessa varor måste komma i god tid för att vara säljbara. För vem kan tänka sig att använda förra årets kläder och skor ytterligare en säsong? (obs, ironi)
Något annat som är nytt är att allt fler väljer bort kaoset och i stället bestämmer sig för att handla färre saker som de är beredda att betala mer för. Många kommer att fortsätta vallfärda till butikerna för att fynda såklart, men trenden är tydlig. För oavsett pris så går det inte att komma ifrån att allt som köps har ett klimatavtryck.
Med tanke på att upp till 80% av alla inköp under Black Friday slängs efter en eller till och med ingen användning säger något om vilket värde vi egentligen ser i impulsköpen. Icke att förglömma de förpackningar som de oftast levereras i dessutom.
Årets julklapp 2021
Det finns en naturlig förklaring till att vi blir lyckliga av att visa andra generositet. Men eftersom årets julklapp inte officiellt utsetts ännu så vi tar oss friheten att komma med ett förslag: Ge bort dig själv! Vi är ju sociala varelser och många har framför allt under pandemin upplevt att det varit svårt att umgås ordentligt. Kan 2021 bli året då vi skippar julklappsstressen och konsumtionshetsen och ger bort oss själva i present i stället?