Frågan kom från en av deltagarna i en workshop för ett par veckor sedan. Den fick oss att stanna upp i all sin enkelhet, eftersom den ju är så långt ifrån enkel man kan komma. Är det dyrt med hållbarhet? Eller är det dyrare att låta bli?
Veckans spaning handlar om pengar. För vi upplever att det har skett ett skifte när det gäller synen på hållbarhet. Förr pratade man framför allt om att hållbarhet var bra för att man kunde spara pengar: energieffektivitet och mindre spill till exempel. Känner du igen det? Väldigt få människor som vi pratat med på senare tid har dock haft besparingar som drivkraft för sitt hållbarhetsarbete idag.
Spara pengar eller tjäna pengar
Och nej, vi människor har inte blivit altruistiska idealister som enbart tänker på att rädda planeten. Det handlar fortfarande om pengar, men drivkraften har gått från att spara pengar till att tjäna pengar, eller helt enkelt att undvika att förlora pengar.
Vi hade en kund nyligen som förlorat en upphandling med hänvisning till att de inte nådde upp till hållbarhetskraven. Just det företaget är dessutom bra på de flesta hållbarhetsaspekterna, men hade inte lyckats kommunicera det tillräckligt bra. Väckarklockan ringde – det var dags att ta hållbarhetsfrågan på allvar. Andra kunder upplever att konkurrenterna springer snabbare och därför måste agera. Positionering pågår.
För det handlar om risk, eller som Niklas Ekman, aktieanalytiker Carnegie, uttryckte sig på ett Mistra-seminarium som vi var med på i veckan: För investerare gäller det att hitta vinnare och undvika förlorare. Han beskrev att hållbarhetsfrågan håller på att bli helt avgörande för företags existens. Finansbranschen är sällan först på bollen; Niklas beskrev den som reaktiv, men när man nått brytpunkten (eller tipping point med hans ord), så agerar de snabbt. För ingen vill sitta med Svarte Petter.
Man sparar förstås fortfarande pengar på att driva sitt företag hållbart, men drivkraften har definitivt ändrats. Vi har nått tipping point (därav bildvalet om det kändes långsökt).
Visst är det spännande?