Ambition och transparens

Det kom ett brev till flera av de svenska storföretagen i veckan. Det var ett gäng finansiella aktörer som hade skrivit under brevet, bland annat Nordea Asset Management, Handelsbanken Asset Management, Alecta och Swedbank Robur. Budskapet i brevet var glasklart: Sätt nya klimatmål i linje med Parisavtalets 1,5-gradersmål och sikta mot att nå netto-nollutsläpp av växthusgaser senast 2050.

Initiativet är inte enbart svenskt. Inte mindre än 137 finansiella institutioner har ställt samma krav på storföretag runt om i världen. Och de vassare målen ska vara vetenskapliga, så en ytterligare uppmaning var att företagen skulle ansluta sig till Science Based Targets initiative (SBTi).

Balans i livet – allt är oftast inte grönt

Varför denna uppmaning? Jo, för att man vill veta vilka företag som faktiskt menar allvar med klimatarbetet. Om målen godkänns av SBTi blir de granskade och verifierade. Det blir transparent helt enkelt.

Vi har pratat mycket om transparens med olika kunder i veckan. Transparens kanske är det enskilt viktigaste ordet när det gäller hållbarhet – vid sidan om ambition. Om man berättar var man står med sina ambitioner och utmaningar så är det lättare för investerare, kunder eller för den delen en potentiellt framtida medarbetare, att ta ställning till om huruvida företaget är något att ha, eller om det bara är grönt snack.

SSAB fick sina klimatmål godkända

SSAB ligger i topp på listan av utsläppare av växthusgaser i Sverige. Förra veckan fick de sina klimatmål godkända av SBTi. Anledningen till det är ambitionerna (HYBRIT), och transparensen. Det är ju inte plättlätt att kasta ut masugnarna och starta om med helt ny teknik som inte finns ännu. Om detta är de väldigt transparenta.

Alla våra kunder har ambitioner. De vill mäta, men funderar på hur: vi har ju inte allt på plats? Vad ska vi mäta, hur ska vi mäta och vem sjutton vet hur? Det är lätt hänt att man blir förvirrad av alla direktiv och initiativ. Det är då man behöver lyfta blicken, titta på värdekedjan, strukturera, rita, peka och tänka tillsammans.

För övrigt är rapportfloden igång igen, och det är bara att hålla i hatten i den pågående berg-och-dalbanan. När vi kommer ut på andra sidan kommer de företag som har tänkt mest långsiktigt att stadigt stå kvar – de som har ambitioner och är transparenta med hur vägen ser ut framåt.

Bilden visar ett ambitiöst företag som tillsammans jobbar med att identifiera var i värdekedjan de väsentliga utsläppen av växthusgaser sker. Den metod man brukar använda är Greenhouse Gas Protocol (GHG), vilket också ligger till grund för SBTi.

GHG-protocol